Tuesday 2 August 2011

maNa tAhaJuD Ku??

Rasulullah s.a.w bersabda: "Apabila tidur salah seorang daripada kamu,syaitan akan mengikat dengan tiga simpulan di atas kepala kamu.Setisp simpulan dihembus;malam masih panjang lagi,tidurlah kamu.Sekiranya manusia bangun menyebut nama Allah,simpulan itu akan terbuka,kamudian jika dia berwudhu',simpulan kedua akan terbuka.Kemudian jika dia bersolat tahajud,maka kesemua simpulan akan terbuka.Maka berpagi-pagi dia dalam keadaan cergas,gembira dan banyak kebaikan yg akan diperolehinya.Dan sekiranya dia tidak bangun tahajud,dia akan lesu,timbul sifat malas dan rugi daripada segala kebaikan."
(HR Abu Daud)


Rasulullah s.a.w bersabda: "Sebaik-baik bulan untuk berpuasa sesudah bulan Ramadhan adalah bulan Muharram, dan sebaik-baik sembahyang setelah sembahyang fardhu ialah sembahyang malam (tahajud)."
(HR Muslim)


Rasulullah s.a.w bersabda:"Kamu mesti mengerjakan sembahyang tahajud,kerana ini adalah kebiasaaan orang-orang saleh sebelum kamu. Dan ini akan membawa kamu lebih deka kepada Tuhanmu, menjadi asbab pengampunan dari amalan-amalan buruk dan mencegah dari dosa-dosa."
(HR Mustadrak Hakim)


Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya didalam syurga terdapat sebuah bilik yang mana tembus pandangan, dari dalam boleh dilihat dari luar dan dari luar dapat melihat apa yang ada didalam. Allah menyediakannya untuk mereka yang memberi makan kepada fakir miskin, menghulurkan salam dan bersembahyang malam dimana manusia sedang nyenyak tidur."
(HR Tabrani)


Malaikat Jibrail telah datang kepada Rasulullah s.a.w lantas berkata; "Wahai Muhammad selama mana kamu hidup,suatu hari kamu akan menemui maut. Beramallah apa yang kamu amalkan,kamu akan menerima ganjarannya. Cintailah sesiapaa pon, suatu hari kamu akan berpisah dengannya. ketahuilah bahawa kemuliaan bagi seorang mukmin itu ialah didalam tahajjud malam. Dan kemuliaan bagi seorang mukmin ialah berlapang dada diantara manusia."
(HR Tabrani)


aku tiap2 ari dihidangkan dengan hadith2 camni..tp aku xwat pon solat tahajud 2..nmpak sgt aku nie hipokrit..ble mau berubah umi..
Hidup kat dunie nie bkn lame..1 ari kat akhirat=seribu thn kat dunie..
sampai seribu thn ke aku hidup??


~YA ALLAH BERILAH AKU KEKUATAN~

No comments:

Post a Comment