Thursday 13 August 2015

PENGEMBARAAN BERMULA :)

BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM....

Assalammualaikum W.B.T..
Alhmdulilah..segala puji bg Allah atas nikmat2 yg kite kecapi smpai arini..
Alhamdulilah masih diberi kesihatan utk meneruskan kehidupan..seterusny menghapdate dan membc blog sndri..ngee J syukur..
Rsny masih xterlambat nak ucapkn Selamat Hari raya aidilfitri kpd seluruh umat islam ( ry sebulan bai) ..maaf zahir dan batin slh silap sepnjang ambe menulis dlm blog nie..mgkin de yg berkecil hati ngn tulisan2 manusia pendosa ini..
Seriusly mmg dah lme giler kot xupdate laman sesawang nie..kalau dunia realitiny mgkin dah bersawang tebal dan seakan2 rumah hantu.hehe.almaklumla tuan rumah bz sgt jge kesihatan yg xmnntu nie..sejak2 de makhluk kck dlm dri ambe nie (bkn toyol yer ) xsempat nak bke blog nie..hanya melihat sekilas pndang..lgpon bog inspirasi ambe pon dah x update..xsmgt nak update jdny..mohon cik wanie update blog anda.hehe.
So arini nak cite perjlnn hidup aku spnjg xupdate blog nie.eh bkn2.nak cite perjlnn hdup aku sejak de mujahid nie.ecehh..mcm la de org nak bc.haha.cheq xpeduli la..nak citer gak :P

Trimister 1

Bulan pertama  tu xde pe2 pon yg jd sbb aku pon xprasan kehadiran mujahid..cume yg aku prasan asal aku dah xspt rumate2 aku yg lain.nape dieorg ber’cti’ cam biase tp aku x..adekah aku tidak normal.spt wanita lain.mujur aku xmncari rwtan alternatif utk bercti spt biase.haha.

Masuk mggu ke 5.ttbe suatu kejadian terjd..terpakse ke spital utk membuat pemeriksaan..sbb luar biase dr slalu..akk ambe yg mngesyorkan ke klinik utkmengesahkan btul ke ambe hamil.dr wat ultrasound..aku mcm dgr bnyi jantung..bnyi jantung aku ke.kuatny.tp nape bnyi nye kat perut.tererny mesin tu bleh dgr degup jantung aku kat perut.haha.so dktr wat explaination “tahniah..u hav a bby..this is ur bby (smbil tnjuk gmbr fetus tu dan aku smpai skrg xreti nak analisis gambar tu.haha)..nie bnyi jantung bby yer..” dlm ati ambe rs cam btul ke aku mngndung nie..unbelieveable..tp dah de bukti tu..so blik aku pk..seriusly, first2 dpt tau..aku mmg xhepi lgsg (maaf mujahid L )xleh trime kenyataan..nape skrg mcm terlalu awl.xready lg nak ade ank.kalau bleh nak tggu hbis blaja..dan aku slalu berharap bby nie xkekal lme (nauzubillah...) aku pendam prasaan nie sensorg..then one day aku luahkan ke rumate aku..rumate aku pon jwb “xelok ko pk gtu mie..ko ptt bersyukur.org lain tu berthn nak anak,xdpt2..ikhtiar sne cni..ko bygla ko xnak skrg..akn dtg ko rs ko bleh dpt ke.rezki kan...”
Alhmdulilah..Allah hadiah kan rumate merangkap sahabat yg baik..bru aku tersedar..yup btul kate kwn aku nie..so aku tukar mind set,ank pembw rezki.bkn beban utk kite.aku terima semua nie dgn redha..mak ambe pon bg smgt..xlupe jge encik suami yg jauh dimata pon slalu bg semangat..pandg dri perspektif lain.

So biase la mule2 pregnant nie..mcm la penyakit kuar.mn xnyer ms blom kawen xreti nak jge kesihatan.redah je..rs la kau akibatny.haha.mule la aku nie asyik skip kelas je..xleh xtiv ckit.penah skali aku kejar bas..then esknye ngadap la ko sepital pantai tu.haha.badan xsedap.mudah letih.mkn xlalu..mkn ntah pe2 jnji bleh masuk.rumate aku pon pening nak lyn aku mkn.dlu bedal je haha.mknn yg plg aku xbleh masuk dan xbleh nmpk adelah AYAM..sume mknn berasaskan ayam mmg aku surrender.nmpk gerai jual bubur ayam yg plg aku minat dlu pon dah cm nak termuntah..bau ayam tu memeningkan hotak aku..sape2 yg bli bubur ayam,then mkn dlm bilik.mmg hidung akula yg dpt tgkap dlu bauan tu.dan mmg aku xddk la dlm bilik.ayam kepci yg sodap hingga menjilat jari tu pon xleh nak ddk dlm perrut aku.haha.selain itu, aku jge xleh lapar..standard la student xmkn kan.always bz (pebnde ntah yg dibzkan).tp aku xleh dah amalkan bende tu,ddk la aku dlm bilik air tu,muntah hijau la aku sbb xde bnde nak dimuntahkan tp terpakse muntah..Allah mmg berat ujian mstu..tiap2 mggu dpt mc..g kuliah pon mcm xyah g pon xpe..otakny dah kemne.nak wat2 kuat..nmun xleh dah.Allahu rabbi..sian jgk kat en suami mstu..tiap2 mggu blik johor.runsing ke kesihatan ambe..syukran abg..byk pengorbanan abg..

Masuk bulan ketiga, masih cmtu..penah aku demam panas teruk..xpenah rsny dmm cmtu..xleh bgn lgsg..smggu xmasuk klas..lantak la segala mcm jenis kuliah ,xsigmnt serta projek2 subjek yg terbengkalai.mmg xmmpu nak tgk dah.bgn pon xleh..dah mkn ubat br bgn..tu pon 4jam je sehat.lps tu mcm mayat hidup..g klinik dktr kate demam urat.sentap bile dktr kate “ bile ibu xsehat,bby pon rs jgk cmtu..” sian mujahid L Alhamdulilah..skali je aku telan ubat antibiotik esk nya da kebah demam nye (pdhl akk aku kate xelok mkn ubat tu ms ngndung..bantai jela.aku dah xlarat.haha). lega rs cheq..tp alahan masih ade..dan alahan terbaru adelah..xleh bau org menumis..pergh..mmg ujian..kbtulan blkg kolej aku kedai mkn..masyaAllah.. jejak je dpn bilik..pusing2 je tgk sekeliling..en suami ajak g kdai mkn pon,mmg NO..bungkus je mkn kat umah..
So alahan2 sume nie berlarutan smpai masuk trimister ke2..tp dah pnjg sgt nie stop la dlu..tgk jam 11.30.nak masak la plak..jap lg kekasih hati nak blik dah J


To be continued.....


"YA ALLAH..JAUHKAN ANAK AKU DARI KEJAHATAN DAN SYAITAN.." amin:)

No comments:

Post a Comment