Monday 8 October 2012

CiNta..


Cinta??
Pe 2 cinta manusia??..

Kite layan dulu lagu inteam n mestica pasal cinte..



 Aku gak pernah tny pe 2 cinte kat mmbe2 aku..

Mien-x rumate aku anggap die pakar la..sbb bf die ramai seyJ die pon de bke klas elektronik cinte n aku la studnt yg xpernah pass dlm klas 2..hehe
“umi, cinte 2 cam ….bla…bla..bla..(pe bnde yg die ckp sume xmasuk otak aku:) ble ber cinte ko akn rs bla….bla…bla…” pe2 jela mien..

k.ika- x rumate aku gak..die lps la kelas dak atas ni..
“ cinte 2 mie cam yg mien ckp la..ko ……..bla….bla…bla…”( boring)

Wanie- my bestfren dunie akhirat..baek bdk nye
“cinte ea..ntah la mie aku pon xtau..” (best la jwpn nie)

Hanif – bestfren aku..
“ cinte 2 cam ………………….. aku pon xpasti” (trime kasih:)

Wan – skrg kwn la..
“ce buke bku fatimah syarha yg ana bagi 2..kat page 1st de tulis pe 2 cinte” (ok fine die hafal buku 2)
 
Kite dgr plak lagu Maher Zain  psl cinte..




Skrg aku nak cite pndapat aku plak pasal cinte..aku pon xtau pe 2 cinte manusia..
Yang aku tahu cinte kat Allah n Rasulullah.
.
cinte Allah..
sentiase igt kat DIA, slalu sebut nama Allah @ zikir, wat pe yg Allah suruh n tinggalkan pe yg Allah larang.selalu bersyukur, dlm senang atau ssh sentiase igt Allah byk la lg..

cinte Rasullulah..
slalu selawat ke atas baginda, ikut sunnah baginda, kalau de org sebut name nabi kite selawat n mcm2 lg..

tp kalau cinte manusia cam2 gak ke..kalau selalu sebut nme da cam zikir plak,bkn dpat pahale pon, kalau selalu igt kat die bile ms nak igt Allah, kalau letak die dalam hati nak letak Allah katne plak..xfhm aku..

terpk gak aku camne la sepsg couple 2 bley saling cakap saya cintekan awk.die fhm ke makne cinte 2.kalau wife ngan husband xpe gak..pas2 kalau tgk drama2 kat tv 2, tnjuk scene org brcinte 2 slalu msg, slalu jmpe, slalu call..btul ke g2? N until now aku msih xtau pe 2 cinte manusia..

Bak kate kak iqa “xpe mien biar kan umi 2..die xrase lg bercinte 2 camne..aku nak tgk nnti kalau die bercinte”. “ aku rase die da nikah nnti baru die lulus kelas elektronik cinte aku 2.hehe”sahut mien..klakar la korg nie..hehe.

Alhamdulilah..
Sepnjang aku hidup nie, aku rase aku xpernah alami ujian cinte manusia..
Ms aku f3, aku xrase 2 cinte sbb bdk kck kan..ktorg kawan pon sbb ayah ktorg same2 wat usaha tabligh n die pon dak tabligh..
Then mase trus berlalu..seriusly aku xpernah bercinte kecuali mnat kat org je..hehe.kalau mnat kat org xjd cinte kan??
Kalau couple 2 baru nmeny bercinte kan??
Ke aku tpu..owh aku xtau..pe yg aku cbe smpaikan nie..

“ya Allah, semaikanlah cinta kami kepada MU melebihi cinta kepada makhluk lain dan berikanlah kami jalan menuju cinta MU”




5 comments:

  1. statement tergantung 2.. klau minat kat orng 2 xjadi cinta kn?...cinta xsemestinye limit pada suami istri..kdang2 cinta pn bleh pd Allah n Rasul..pd ibu bapa,sahabat2..yg penting semata2 kerana Allah swt..insyaAllah diakhirat kelak mudah2an akn dibangkitkn bersama2 orng2 yg kita cintai..

    ps: xperlu cari cinta makhluk,krna cinta pd makluk menyakitkan krn mereka xmampu balas cinta anda n mereka tdak memiliki cinta.so,sentiasa cari cinta Alah krn ALLAH yg mencipta cinta dan memasukkan perasaan cinta pd hati2 makhluk yg Allah syg untuk mencintai kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg saje pon wat tergantung..de ke dlm blog nie statemnt yg xtergntung:) amin..

      Delete
  2. entry yg menarik..merungkai makna cinta...=)

    jom kita fikirkan bagaimana nak bercinta pada Pemilik cinta kita yg sebenar, daripada kita sibuk memikirkan cinta manusia yang pasti akan pudar...enrty nie ingat kat satu lagu(balqis suka lagu nie)..

    ya Allah,
    kurniakanlah ketenangan dunia akhirat
    hindarkan kami api neraka
    limpahkan kami nur hidayah-Mu...
    CINTA kan BUNGA akan LAYU
    CINTA kan MANUSIA akan MATI
    CINTA kan ALLAH KEKAL SELAMAnya
    itulah CINTA, CINTA yang HAKIKI...

    ~afwan~

    ReplyDelete
  3. Allah tarbiyah kat kite pd tahap t'tntu tnde sayang pd hambe die.. Bmule dr diri, keluarga, masyarakat n daulah.. xde stu pun p'buatan yg xd sangkut ngn Allah s.w.t.. Cmtu gak lelaki n prmpuan, Allah cipta masing2 utk saling topup2 tuk mnuju jalan Islam yg sgt pnjg.. Bruntung org2 dlam jln Islam.. Ade byk cabaran lgi mse2 akan dtg..Tiada lain, sumenya b'matlamat capai redha Allah.. Sbtu p'soalan die bkn ape mkne cinta, p'soalan die ape matlamat cinte t'sbut :)

    ReplyDelete