Tuesday 20 November 2012

ScHOoL HoLiDAyS..

Dengan nama Allah yg maha Pemurah lagi Maha Mengasihi

Assalammualaikum...


Alhamdulilah..Allah masih bg pnjam nyawa lg kat aku..msh dlm nikmat iman n islam..masih lg dalam nikmat keamanan..Alhamdulilah..byk betul nikmat Allah bg..xterhitung..tkot kat akhirat nnti Allah tny mcm22 psl nikmat nie..even roti sekeping yg kite mkn 2 Allah akan tny nnti..Allahu rabbi..

berbalik pd tajuk di atas 2..yeay!!! cti sekolah kembali..nie 1st time aku cti sekolah sbgai seorg guru..Alhamdulilah rse gak jd cikgu :) seonok ny cti sek..xyah pk pe2..tggu thn dpn je bke sekolah..sori umi..tp ayat di atas bkn utk ko..prasan!! owh..salah ea..

ye mmg slah..aku br teringt keje2 aku yg terbengkalai atas meja 2 (terbyg meja aku yg bersepah giler ngn kertas)..siap pakej aku tggl..kertas soalan yg xsiap tnde + pen merah..mmg terbaek dr ladang..siap la naek sekolah guru peperiksaan cri, " ustazah umi..markah mane??"..markah dah bercuti ustaz..alasan xmunasabah..In Shaa Allah mggu dpn aku akan cube siap kan (cube ea..cm salah je ayat..) Alhamdulilah mggu dpn de kursus (krsus plak..) kalau x, xde ny muke aku kat sekolah 2..ngeh3..

2 cite mggu dpn la..mggu nie aku cti lg..2mggu je cti..cti lme2 boring plak..keje aku blasah kete abah tp minyak abah tong..hehe..sori abah..pernah 1 ari dlm kete ngn mak, "mesti sdih 2nang ko kalau nmpk ko bwk kete".."asal plak mak (aku bwk kete bhye sgt ke??)".."sedih la tgk ko bwk kete besar..mampu ke die nnti".."owh igt pe td..(xkesah la mak pe2..mak plak yg toching..memahami bkl mnntu nmpk :).."

2mggu bercuti..
erm..ttbe menyesal plak xbwk blik kertas pekse ( ttbe rajin plak :)..standard la blik umah.tdo mmg hebat.mulut mmg nak mengunyah je.."seronok la dok umah de mak makn je"..akk aku bersuare..even da nikah pon die msih kate g2..aku mmg sokong kate2 die..:)

nak cite psal kucing.da tggl 2 ekor je..xde mood nak cite.aku blik je tgk kucing aku bersin2..ngn mate berair..sungguh mnyedihkan..nak bgi panadol..malas la nak pk..ternmpak habatussauda' aku yg msih byk..aku pe lg suap la kat mulut die..hehe..akak aku kate, "asal ko bg 2??"...aku jwb ngan yakin, "kan habatussauda' ubat segale penyakit..".."2 utk manusia utk haiwan de ke??"..erk??xleh ea..xkesah la..alhamdulilah kucing aku makin sihat skrg..ms sakit lgsung xlalu mkn..mknn yg sedap 2 pon tgk je..bile da baik..MasyaAllah..amik  kau die korek sume bende..kuar la sume lapar die..sabo jela aku =,=


perhatikan gmbar di atas..apekah yg anda nmpk..
gmbar di atas adalah sejenis permainan yg dipanggil dam ular..
nie la keje aku time cti nie..langkah msuk umah je nmpak bnde nie..mule2 jual mahal xnak sentuh (da dewasa konon)..tp akhirnya aku tewas dgn ajakan adk aku..memndang kan aku kakak maka aku selalu mnang..agreget biase la..aku lg byk dr adk2 aku..tp bkn main nie naseb ke..igt sng ke nak mng..mak aku pon kate, "ko xyah la main bende 2..bkn bley mnang pon"..ternyata mak salah..h0h0h0..berundur sblum berperang..

erm..bile aku pk2 blik..cam same je kehidupan kite ngan dam ular nie..hidup mmg penuh cabaran..sape yg tkut nak melangkah dduk la kat luar petak2 nie..sekali da masuk kene kene face sume dgn redha..

cntoh nye..kalau main dam nie..aim kite nak capai kotak terakhir..tp pe yg kite lalui..ye ular2..silap langkah terkena kat petak ular..trun la kite ke bawah pas 2 kene usaha lg utk smpai kat atas blik..
realiti hidup nye, kite penuh semangat nak smpai 1 target 2..mmg dah aim sgt nie..ttbe Allah uji..Allah tarik nikmat..terase cm jatuh sekejap..bkn dgn tibe2 kite bley dpat semua 2 balik..kite kene usaha lg..

contoh ke 2..dam nie bkn de ular je..de tgga utk melompat naik gak kan..bahgie giler rs kalau dpt petak naik tgge..xyah ssh2 mengire utk naik..Alhamdulilah rezki :)
Realiti hidupnye,rezki Allah.kdg2 dgn mudah Allah bg kite melangkah..Allah bg je trus pe kite nak..Allah bntu kite..Alhamdulilah nikmatnye..

DAM ULAR = KEHIDUPAN ???

itu jelah yg dpt aku rungkai kan..maaf la kalau xbest..aku nie xpndai bermadah kate..tafsir tertinggal jd xdpt nak relate kan dengan kalam2 Allah yg indah..nie pndgn aku je..terpulang kat korg nak nilai...sume org de persepsi msing2..syukran sudi bace ( de ke org bc :)

ttbe teringat lagu kehidupan nyanyian raihan..(rumate aku pkai ringtone lagu nie..die prasan prubhan dri die jd baek..Alhamdulilah..aku tnjukkan gen Q tajuk pasal ringtone..die kate, "akak dah bc dah..umi tggl je buku 2 akk bc la"..mmg saje je tyg buku 2..nak suh die bc :)





2 comments:

  1. Assalamualaikum...ustazah umi main dam ular ye...hehe..just nak tambah skit pendapat saya yang tak seberapa nie..

    anologi yang menarik, dam ular dengan kehidupan?

    ustzah umi ada sentuh berkaitan dengan aim@tujuan kita dalam kehidupan bukan? contoh kita hidup ini, agak2 apa tujuan@aim yang kita nak capai?

    adakah untuk menjadi lecture?ahli perniagaan yang berjaya dll?

    kadang2 kita terlupa dengan satu tujuan yang paling penting kita hidup kat dunia ini adalah ingin mencapai Redha Allah? kita dihidupkan hanyalah untuk beribadah kepada Allah(boleh refer surah ke-51 ayat 56)dan pastinya mengharapkan pengakhirannya syurga kan?

    kita nak capai tahap redha Allah bukan suatu yang mudah, lagi lah nak capai syurga Allah, Allahu Rabbi, ia bukan suatu yang mudah..byk ujian yng kita akan lalui kan, macam dam ular juga la, nasib kita baik, kita akan naik tangga, nasib tak baik kita akan jatuh kebawah di patuk ular...ular dan tangga tue ibarat apa ye??

    ular itu boleh kita ibaratkan seperti sesuatu yang boleh menjatuhkan kita kelembah kemaksiatan, senang cerita boleh menjatuhkan keimanan seseorang..contohnya, tengok movie cinta,movie korea, karton, hiburan2 yang melalaikan,kawan-kawan yang ajak tgk wayang, dll la..perbuatan2 tersebut la yang membuatkan iman kita jatuh, kalau kita sedar cepat, maka bolehlah kita baiki iman kita, dan berusaha untuk mencapai tujuan kita yang asal. kalau kita tak sedar ataupun berputus asa, pasti kita akan stop main 'dam' itu dan membiakan sahaja maksiat dalam hati.

    kalau tangga tue plak, kita boleh mengibaratkan seperti sebuah sesuatu perkara yang boleh meningkatkan lagi iman kita untuk mencapai tujuan asal kita..contohnya, mugkin kita mempunyai kawan2 yang sling ingatkan kita, pergi ke majlis ilmu, baca Al-quran, baca buku yang boleh meningkatkan keimanan dll..tangga ini, mempercepatkan kita untuk capai redha Allah..

    sekali lagi, nak mencapai tujuan kita tue bukan mudah, ia perlukan pengorbanan kan?(sekali lagi boleh refer Al-quran 2:207)

    so, 'dam ular' ini memang pun ada kaitan dengan kehidupan...
    cukup sekadar itu dulu, nak share banyak2 takut dah jadi macam blog sendiri..=)

    ~semoga bermanfaat~
    renungan bersama

    ReplyDelete