Thursday 6 December 2012

IMAN


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum..

yeay!!it's jumuah..Alhamdulilah syukur pd Allah...bg aku peluang utk hdup smpai jumaat mggu nie..
tp xtau lg aku hdup x smpai esk :)

Iman adalah mutiara didalam hati manusia..
yang meyakini Allah..maha esa maha Kuasa..
tanpa mu iman bagaimanalah..merasa diri hamba pada Nya..
tanpa mu iman bagaimanalah..menjadi hamba Allah yg bertakwa...

Iman xdpat diwarisi dari seorg ayah yg bertakwa..
Iman xdpat dijual beli..
ia tiada di tepian pntai..

walau apapun cra nya jua..
engkau mendaki gunung yg tggi..
engkau merentas lautan api..
namun xdpt jua dimiliki..
jika tidak kembali pada Allah..(2x)
---------------------------------

korg igt lg nie..msti igt kan..lgu nie popular ms aku kck2 dulu..
kalau nak tny ms kck2 dulu mmg hafal..tp xtau pe maksudny..
skrg da besar ckit br faham maksud lagu nie :)

IMAN..
besar ruang lingkup ny..aku pon xbrani nak cite lbih..
tp yg aku nak cite psl iman yg abah aku cube terap kan dalam diri ktorg..
21 thun hdup ngan acuan Abah..nak kate jd org xgak..hehe

kalau korg nak tau aku nie anak org Tabligh..lantak la korg nak pk pe pon..bg yg xfhm mmg pelbagai sangka buruk yang dilemparkan.de org kate "ala..org tbligh nie ckp bnde yg sme je".kalau pk logik la bkn manusia nie mmg kene ckp slalu kan ,,kalau x kite bley igt ke??..bile Abah lek2 je ktorg pon lek2 je la..

mmg kebiasaan org2 Tabligh nie kat umah msti de taklim taklum..biase lps tc taklim de muzakarah 6sifat plak..sifat ape??
sifat para sahabat..korg tgk brape hebatny dieorg..msti di sebalikny de sifat yg mnjadikan dieorg cam2..
"ha..mie 6sifat"..aku jwb yg basic2 je..maksud je.x xpert weh..kalau adk aku yg tahfiz n mak aku mmg la pnjg lebar siap kelebihan sume...dieorg blajar la..kalau korg dgr kuar 3ari,40 ari,4 bln..time 2 la dieorg blajar..
aku? opkos xpernah kuar lg..malu nak ckp kat mak aku, "mak..nak ikut".hehe.

but now bkn stakat 6sifat je..ktorg kne blajar ckp iman..sbb ayah aku kate skrg iman la yg paling ssh nak dpt skrg..byk sgt ujian..maklumla da akhir zaman ni..

"arini ckp iman plak..umi mule dulu"..nseb la kalau dok sblh kanan abah.."nak ckp pe abah??".."ckp iman la".."err..iman."..akk aku tegur "otak ko iman ckp gtu".."owh salah ea?"..xpe la skip..smpai kat abah aku..br la dpt nak ckp cmne sbnrnye..hehe.
2 mule2 la..lm2 ok je..tp mmg xsehebat adk aku ngn mak aku..sabo jela..

"Laailaha illallah maksudny kite kuarkan kebesaran makhluk dlm ati dan msukkan kebesaran Allah..dgn care yakin hanya Allah berkuasa makhluk xde kuase..Allah beri mudharat,Allah beri manfaat..cnthny Allah jdikan langit, bumi,siang,mlm, Allah menghidupkan dan mematikan..dah abah." aku kalau ckp 2 je..xreti ckp byk2..abah pon angguk jela..(anak sapa la nie..:)

kalau abah aku yg ckp..ayat 1st die msti "Laailaha Illallah..kalimah pe?"
ms mule2 dulu..aku tggu je pe abah nak ckp strusny..pas2 tny "makhluk 2 pe?"..krek2..sume org tau tp tkot2 nak jwb.

kalau sekarang "Laailaha Illallah..kalimah pe?" "iman!".."amal!".."kau salah kau"..amal mmg slah.."ikhlas!"."kalimah tauhid!"..tp aku ngn adk aku yg kck je lumbe2 nak ckp..org lain ckp gak..tp xde la smgt cm ktorg.bdk kck..lyn jela.
"makhluk pe?".."slain dari Allah (ckp ngn yakin:)"..

nie aku nak wat note pe yg ayah aku slalu ckp..
* kalimah Laailaha Illallah ialah kalimah tayyibah,kalimah iman,kalimah ikhlas,kalimah tauhid.Allah maha     Kuasa,makhluk xde kuase....
* Allah menjadikan langit dan bumi..Allah jadikan awan..de x kite nmpak tali atau tiang kat awn 2..kalau de abis la kapal terbang..nmpak x kuasa Allah
* tgk pd penciptaan kite,tgk rambut..rambut makin pnjg kan..tp de x rambut berselirat kat otak kite.pastu nape kening xpnjg cm rambut..
* tgk plak kuku,kuku makin pnjg kan..de ke kat dalam jari kite kuku da tersedie..pastu de x kat dunie nie kilang2 wat mate,tlinge,mulut...
* tgk plak time musim buah..cntoh buah durian..ttbe je kuar buah kat dahan..dalam dahan 2 de buah dah ke...kalau pisang plak,kat batang nye de air tp buahny de air x.kalau kelapa plak..cmne dlm buah 2 bley de air..sdgkan batang pokok 2 xde air pon.de paip ke kat tandan kelape 2..
* kalau tgk sirah2 nabi..cntoh plg nmpak Allah maha Kuasa,makhluk xde kuasa.sirah nabi Musa..kalau kite pk sifat api 2 membakar kan..tp nabi Musa terbakar x..walhal bulu roma die pon xterbakar..cume tali je yg ikat nabi Musa je terbakar..kuasa Allah kan..
*untuk dapat akn iman yg sempurna 1 hari kite kne ckp 25 kali Allah kuase, makhluk xde kuase..supaye yakin kite bertambah..xkesah la jmpe sape2 pon..
*kelebihannye sape yg dpt mengucap Laailaha Illallah akhir kalamnya,maka wajib syurga baginya..

ayat terahir sblum bc doa.."utk dapatkan ny..kite kene kuar skurang2ny seumur hdup 4bln,sthn 40 ari,sbln 3 ari dan kite kene wat 5 amalan harian..mesy harian,gash 1,gash 2,taklim umah n taklim masjid ngn kuar 3ari tiap2 bln..sape sedia??!!".ktorg sambut la.."InsyaAllah!!!"..time nie sape yg tdo..mule la sedar..maklumla terkejut plus da abis plak 2..
cite psl tdo nie..kalau dulu ms kck2 time nie la sdap tdo..abah xmarah pon..sbb kck lg..plg best kalau tdo time nie..dapat tdo kat pangku abah..jgn jeles u all.rs cam bahgienye.aku de abah.hehe.da besar nak tdo mmg xde harapan la..

nie la care abah didik ktrg ngn iman yg cbe diterapkan tiap2 ari..
kalau korg nak tau..abah aku nie pon jenis xsuke tgk nyanyi2..kalau ktorg buke tv psl nyanyi2 "xde cite lain ke yg berfaedah?"lagu maher zain pon xbg dgr..abah kate kalau nak selawat,selawat jela..xyah nyanyi2..
so..kalau nak tgk,tggu abah xde,xpon tggu abah dah tdo..wah jhatny ktorg,,jgn wat gini...
kalau tgk cite hntu pon abah xbg sgt..rosakkan iman..
Alhamdulilah..aku fhm abah xbg bkn sbb pe..sbb abah syg ktorg..walaupon kdg2 abah xpernah tnjuk syg kat ktorg..

Aku harap sgt bile aku de famly sndri nnti..dpt didik anak2 aku ngn cre camni...xsame sgt..ckit pon jd la..

k la korg..xde idea nak tulis lg.
asif jiddan..




No comments:

Post a Comment